DigiLeG Logo als Platzhalterbild
Lernumgebung

Kurzübersicht


Fach
Englisch
Klassenstufe
Klasse 4
Unterrichtsform
Gruppenarbeit, Projekt
Zeitbedarf / Dauer
90-135 Min.
Technische Voraussetzungen
Internet connection 5-10 tablets/computers (VR glasses)

Sightseeing Tour in London

360° City Tour with CoSpaces


In dieser Lernumgebung lernen die Kinder die Stadt London aus touristischer Sicht kennen und erweitern überdies ihren Wortschatz zum Thema "Verkehrsmittel und Sehenswürdigkeiten". Die Aufgaben umfassen das Arbeiten mit Stadtplänen, das Erfassen und Verstehen von Wegbeschreibungen, die Nutzung und Erweiterung nützlicher digitaler Fähigkeiten (ebd., Legutke, Müller-Hartmann & Schocker-v. Ditfurth, 2020, S. 106). Die Lernumgebung ist daher auch interessant für fächerübergreifenden oder sogar fächerverbindenden Unterricht (Dausend, H. 2014). Die Inhalte sind für die Fächer Englisch, Mathematik und Sachunterricht relevant.
von:
|
Lizenz:
CC BY-SA 4.0 Lizenz
Lizenzangabe:
© Lernumgebung "Sightseeing Tour in London" von Deborah Schulze (2021) (Bearbeitung, Einkürzungen: Qinqin Deng; Redaktion Sprache: Kristin Kindermann-Güzel) unter der Lizenz CC BY-SA 4.0 via DigiLeG-Portal

EFL

  • Getting to know anglophone places by simulating a city tour
  • Discovering a new city and the respective terminology
  • The linguistic experience of a trip 
  • Processing the linguistic input for further purposes

Digital Competences

  • Experiencing and creating VR 
  • Navigating through a 360° environment
  • Gaining digital and transcultural competences and knowledge

Competences according to SMK and KMK  

Content (Lexical Fields + Structures)

  • Knowing the names for destinations, means of transport, sights
    • Using the (linguistic) experiences of the students
    • Using visual, auditive and multisensory material in order to build vocabulary and structures (→ see education for sustainable development)
  • Knowing some sights of the British capital
    • Watching and using visual and multimodal material for your specific needs
    • Working with a city map (→ see media education)
    • Getting help from the others of your 'tourist' group 
  • Mastery of structures and idioms for the realization of language functions
    • Obtaining, sharing and exchanging iinformation on a trip

Functional Communicative Competence (4 skills)

  • Reading 
    • Reading Brochures and Ads, either selected by the teacher according to the respective linguistic level, or organised by the students themselves (holidays)
    • Identifying crucial vocabulary with the help of the teacher
  • Listening
    • You might want to use audiovisual content in order to facilitate vocab building (video of a city tour with subtitles or even better info boxes)
  • Writing
    • Writing info boxes for one sight each
    • Using the vocabulary obtained either during the course of the main taks or using further resources obtained during the children's vacations or the like
    • Using structures provided by the teacher (board, cards on each table)

Method Competence

Social Competence


  •  

 

KMK Kompetenzrahmen

  • Suchen, Verarbeiten, Aufbewahren
    • Suchen und Filtern
    • Speichern und Abrufen
  • Kommunizieren und Kooperieren
    • Interagieren
    • Zusammenarbeiten
    • Umgangsregeln kennen und einhalten
  • Problemlösen und Handeln
    • Werkzeuge bedarfsgerecht einsetzen
    • Eigene Defizite ermitteln und nach Lösungen suchen
Zum Seitenanfang wechseln Scroll-Symbol in Form eines Pfeils nach oben